پزشکی

محققان بررسی می کنند که آیا بررسی های آنلاین پزشکان نتایج بالینی را نشان می دهد یا خیر

برنامه دکتر

اعتبار: دامنه عمومی Pixabay / CC0

نقد و بررسی آنلاین مصرف کننده تقریباً در هر صنعت مصرف کننده نقش مهمی دارد – از غذا خوردن و خرید گرفته تا سفر و فناوری. اما بررسی آنلاین پزشکان به مصرف کنندگان چه می گوید؟

در یک مطالعه جدید ، محققان از دانشگاه تگزاس در دالاس بررسی کردند که آیا بررسی های آنلاین پزشکان توسط بیمار توسط بیماران ، کیفیت مراقبت را به طور دقیق منعکس می کند یا خیر.

دکتر آتانو لاهیری ، دانشیار سیستم های اطلاعاتی در دانشکده مدیریت Naveen Jindal ، گفت: “بسیاری از بیماران از بررسی آنلاین پزشکان برای تصمیم گیری در مورد اینکه کدام پزشک را ببینند و از کدام یک خودداری کنند ، استفاده می کنند.” “با این حال ، در عین حال ، برخی از پزشکان نسبت به این وب سایت ها کاملاً احتیاط کرده اند و آنها حتی به دلیل بررسی منفی بیماران ، پرونده های افترا را تشکیل داده اند. به طور خلاصه ، در حالی که به نظر می رسد بیماران به بررسی ها اعتماد دارند ، اما پزشکان این اعتماد را ندارند.”

در مطالعه خود ، منتشر شده آنلاین 23 سپتامبر در تحقیقات سیستم های اطلاعاتی، لاهیری و همکارانش رابطه بین بررسی آنلاین پزشکان و نتایج بالینی واقعی بیمارانشان را بررسی کردند. آنها می خواستند بدانند که مصرف کنندگان چقدر می توانند به بررسی ها ، به ویژه در مورد مراقبت از بیماری های مزمن ، اعتماد کنند.

لاهیری گفت ، تحقیقات قبلی در مورد بررسی آنلاین پزشکان بسیار محدود است و به طور کلی بیماری های مزمن را پوشش نمی دهد. براساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، 90 درصد 3.5 تریلیون دلاری که ایالات متحده سالانه برای مراقبت های بهداشتی هزینه می كند ، به بیماران مبتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) ، دیابت و مشکلات روانی طولانی مدت اختصاص می یابد.

لاهیری گفت: “هر بیماری مزمن ، طبق تعریف ، قابل درمان است اما قابل درمان نیست.” “یک بیمار دیابتی را در نظر بگیرید که به مراقبت مداوم نیاز دارد و بیماری او هرگز به طور کامل فروکش نخواهد کرد. این را با یک سرویس مراقبت حاد مانند جراحی برای رفع شکستگی پا مقایسه کنید. اگر بیمار می تواند به زودی بعد از جراحی راه برود ، بیمار می داند که این جراحی به خوبی پیش رفته است و می تواند یک بررسی آنلاین از جراح بنویسد. با این حال ، هنگامی که هیچ نشانه بهبودی وجود ندارد ، مانند بیماری های مزمن ، چگونه بیماران می توانند بدانند که پزشکان چگونه با آنها رفتار می کنند؟ “

لاهیری گفت: این واقعیت را اضافه کنید که یک فرد مبتلا به بیماری مزمن ممکن است در طول سالها به چندین پزشک مراجعه کند و عوامل مختلف اقتصادی و اقتصادی بسیاری از اوقات بر نتایج درمان بیماری مزمن تأثیر می گذارد ، آشکار می شود که نوشتن بررسی دقیق برای یک بیمار حتی بیشتر چالش برانگیز است.

لاهیری گفت: “به طور طبیعی ، باید س askال شود ،” آیا بیماران مبتلا به بیماری مزمن قادر به نوشتن نظراتی هستند که می تواند بیماران آینده را در مورد کیفیت مراقبت واقعی ارائه شده توسط پزشک آگاه کند؟ ” “به عبارت دیگر ، آیا باید به بررسی هایی که در وب سایت هایی مانند Vitalis ، Healthgrades و Yelp مشاهده می کنیم اعتماد کنیم؟”

برای این مطالعه ، محققان 10 سال از داده های مربوط به پذیرش-ترخیص بیمار از بیماری COPD را برای بیمارستان های شمال تگزاس بررسی کردند و مسیر بالینی هر بیمار را که شامل چندین پزشک است ، ردیابی کردند. آنها همچنین بررسی های آنلاین پزشکان را در یکی از وب سایت های رتبه بندی مورد مطالعه قرار دادند و علاوه بر در نظر گرفتن رتبه بندی همراه ، احساسات کلی بیان شده در متن هر بررسی را به دست آوردند.

برای بیماری های مزمن ، این مطالعه نشان داد که بررسی های آنلاین به طور قابل اعتماد کیفیت مراقبت های ارائه شده توسط پزشک را نشان نمی دهد ، همانطور که از نظر خطر بستری مجدد و سایر نتایج بالینی قابل قبول به طور کلی اندازه گیری می شود. لاهیری گفت که هم رتبه بندی ستاره و هم بررسی متنی به همان اندازه از کیفیت واقعی مراقبت بی اطلاع هستند.

وی گفت: “نتیجه واقعاً تعجب آور بود.” “از آنجا که تحقیقات قبلی در مورد بررسیهای آنلاین بیشتر مبتنی بر کالاهای جستجوگر و تجربه کالاها است ، معمولاً در می یابد که بررسیهای آنلاین برای مصرف کنندگان احتمالی مفید است. نکته اصلی این است که اثربخشی بررسی های آنلاین کالاهای جستجو و تجربه به اعتبار کالاها نمی رسد. ، مانند مراقبت از بیماری مزمن.

“با توجه به اینکه کالاهای اعتباری ذاتاً با کالاهای جستجوگر یا تجارب متفاوت هستند ، مهم است که آنها را جداگانه مورد مطالعه قرار دهیم ، دقیقاً همان کاری که ما در این تحقیق انجام داده ایم.”

لاهیری به مصرف كنندگان توصیه می كند كه از وابستگی بیش از حد خود در سایتهای بررسی پزشك كاهش دهند. اگرچه بررسی ها ممکن است برخی از اطلاعات را فراهم کند ، از جمله اینکه پرسنل مودب هستند ، اما آنها لزوماً شاخص های قابل اطمینان کیفیت مراقبت نیستند.

این مطالعه همچنین برای مدیران مراقبت های بهداشتی نیز مثر است. لاهیری گفت: برخی بیمارستان ها جبران خسارت پزشکان را به کیفیت مراقبت از بیمار مرتبط می دانند.

وی گفت: “پیام ما به بیمارستان ها این است كه بررسی آنلاین پزشكان لزوماً بهترین پروکسی را برای كیفیت ارائه نمی دهند ، خصوصاً در مورد پزشكانی كه بیماران بیماری مزمن را معالجه می كنند.” “همچنین ، نظرسنجی بیماران که توسط بیمارستان ها انجام می شود ممکن است موارد مشابهی داشته باشد ، بنابراین بیمارستان ها باید هنگام ارزیابی پزشکان معالجه بیماران مبتلا به بیماری مزمن ، بسیار مراقب باشند.”


این مطالعه محدودیت های قابل توجهی در وب سایت های دارای رتبه بندی پزشکان پیدا کرده است


اطلاعات بیشتر:
دانمارکی H. Saifee و همکاران آیا بررسی های آنلاین پزشکان ، شاخص های قابل اطمینان نتایج بالینی هستند؟ تمرکز بر مدیریت بیماری های مزمن ، تحقیقات سیستم های اطلاعاتی (2020) DOI: 10.1287 / isre.2020.0945

تهیه شده توسط دانشگاه تگزاس در دالاس


استناد: محققان بررسی می کنند که آیا بررسی های آنلاین پزشکان نتایج بالینی را نشان می دهد (2020 ، 9 نوامبر) بازیابی شده در 9 نوامبر 2020 از https://medicalxpress.com/news/2020-11-online-physician-clinical-outcomes.html

این برگه یا سند یا نوشته تحت پوشش قانون کپی رایت است. جدا از هرگونه معامله عادلانه با هدف مطالعه خصوصی یا تحقیق ، هیچ بخشی بدون اجازه کتبی قابل تولید نیست. محتوای مذکور فقط به هدف اطلاع رسانی ایجاد شده است.